دلایل فیبروز کبد

آشنایی با دلایل فیبروز کبد

کبد یکی از مهم ترین اعضای بدن انسان است. کبد به نوعی بدن ما را از بسیاری مواد زائد پاکسازی می کند. بیماری های کبدی باعث می شوند که دچار اختلالاتی شویم. فیبروز یکی از اصلی ترین بیماری های مربوط به کبد به شمار می رود. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که بافتهای کبد دچار اسکار یا جوشگاه شوند. تشخیص این بیماری با انجام نمونه برداری های کبدی از طریق دستگاه فیبرو اسکن انجام می گردد. در ادامه با برخی از دلایل فیبروز کبد آشنا می شویم.

برخی دلایل فیبروز کبد

هپاتیت اتوایمیون

هپاتیت اتوایمیون از دلایل کبد چرب

وجود بیماری هپاتیت خود ایمنی یکی از دلایل فیبروز کبد می باشد. در اثر این بیماری سلولهای ایمنی با سلولهای کبدی دچار حمله می شوند. این موضوع باعث می‌شود که سلول‌های کبدی دچار التهاب شوند. این بیماری باید از همان ابتدا تشخیص داده شده و درمان گردد. زیرا می تواند باعث ایجاد بیماری های جدی کبدی شود. علت این نوع از هپاتیت یا سایر بیماری هایی که از نوع خود ایمنی هستند هنوز به طور کلی مشخص نشده است. اما چیزی که مشخص است این است که به طور معمول این بیماری ها به صورت ارثی به فرد منتقل می‌شوند. اگر فردی به صورت ارثی زمینه این نوع از بیماری ها را داشته باشد از طریق برخی از محرک ها مانند ویروس ها یا مواد شیمیایی فعال می شود. خوشبختانه این نوع از هپاتیت شیوع بسیار کمی دارد. تا جایی که می توان گفت از هر ده هزار نفر یک نفر به این بیماری مبتلا می گردد.

انسداد مجاری صفراوی

صفرا ماده‌ای است که وظیفه هضم غذا و چربی را در بدن بر عهده دارد. این ماده مهم توسط کبد ترشح می‌گردد. هنگامی که صفرا توسط کبد ترشح می شود وارد معابر حمل صفرا می شود. انسداد مجاری صفراوی دلایل متعددی دارد. برخی از بیماری ها مانند سرطان یا سنگ کیسه صفرا ممکن است که باعث انسداد در مجاری مربوط به صفرا شوند. هنگامی که مجاری مربوط به صفرا مسدود می شوند صفرا نمی می تواند وارد روده شود. به همین دلیل بیلی روبین که یکی از مواد فعال موجود در صفرا می باشد به جای اینکه در مجاری باشد وارد خون میشود که این بسیار خطرساز است. انسداد مجاری صفراوی از دلایل فیبروز کبد به شمار می رود.

آهن خیلی زیاد

تجمع آهن از دلایل کبد چرب

تجمع زیاد آهن در بدن نیز از دیگر دلایل فیبروز کبد می باشد. ماده مهم آهن بخش مهمی از هموگلوبین موجود در خون است. این ماده وظیفه حمل و نقل اکسیژن را بر عهده دارد. اما ازدیاد آهن خطرآفرین است. هنگامی که آهن به مقدار زیادی به بدن شما می رسد میزان زیادی از آن در کبد انباشته می شود. به همین دلیل باعث می‌شود که بافت های کبدی دچار آسیب هایی شوند. یکی از این آسیب‌های جدی فیبروز می باشد. البته آهن در بسیاری از اندام های مهم دیگر مانند قلب و پانکراس نیز تجمع می یابد و باعث می شود که مشکلاتی برای شما ایجاد شود.

مصرف الکل

یکی از شایع‌ترین دلایل فیبروز کبد مصرف الکل و نوشیدنی های الکلی می باشد. بیشتر افراد الکلی به بیماریهای کبدی دچار می شوند. مصرف الکل باعث می‌شود که تولید چربی در کبد شما بسیار بیشتر شود. همچنین مصرف الکل باعث می‌شود که کبد شما نتواند بافتهای خود را نوسازی و ترمیم کند. در حال حاضر مصرف مشوربات الکلی و نوشیدنی های حاوی الکل بیشترین مساله ای است که افرادی را دچار فیبروز کبد می کند.

کبد چرب غیر الکلی

حدود ۵ تا ۷ درصد از بافت کبد از چربی تشکیل شده است. اما اگر تجمع چربی در کبد بیش از حد زیاد شود به اصطلاح گفته می‌شود که شخص دچار کبد چرب است. در واقع اگر این عدد از ۱۰ درصد فراتر برود بیماری کبد چرب به وجود می آید. مشکل کبد چرب نیز از دلایل فیبروز می باشد. متاسفانه کبد چرب در حال حاضر شایع ترین مشکل مربوط به دستگاه گوارش در کشور ایران و بسیاری کشورهای دیگر است. امروزه بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا به دلیل تغییر سبک زندگی و تغذیه به کبد چرب دچار شده اند. طبق آمار جهانی حدود ۲۰ درصد از افراد بالای ۴۰ سال با مشکل کبد چرب دست و پنجه نرم می کنند.

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.